Opel Meriva to najmniejszy minivan w ofercie niemieckiej marki. Auto zadebiutowało w 2002 roku i zostało zbudowane na popularnej miejskiej Corsie.
Bryła auta przypomina klin, lecz stylistyka jest dosyć atrakcyjna. Szerokie słupki, mimo dużego przeszklenia, nieco utrudniają widoczność. Wewnątrz zastosowano system Flex Space, pozwalający na łatwe przesuwanie foteli oraz kanapy, jak również ich wymontowanie i uzyskanie całkowicie płaskiej przestrzeni bagażowej. Miejsca dla pasażerów jest pod dostatkiem, a dzięki wysoko poprowadzonej linii, przestrzeni nad głową starczy także dla wyższych osób.
Początkowo oferowano 3 benzyniaki oraz 2 diesle. W pierwszym przypadku do wyboru był 1,6- oraz 1,8-litrowy silnik o mocy odpowiednio 87 lub 101 oraz 125 KM. 1,7-litrowy diesel CDTI mógł rozwijać 75 lub 100 KM. W 2006 roku Meriva przeszła facelifting, który nieco zmienił nadwozie oraz wnętrze auta, a także paletę jednostek napędowych. Podstawowy benzyniak został zastąpiony 1,4-litrowym silnikiem Twinport EcoFLEX o mocy 90 KM. Mocniejszy silnik 1.6 został unowocześniony i wzmocniony o 4 KM.
Największą zmianą, było zaprezentowanie topowej wersji OPC z 1,6-litrowym uturbionym silnikiem o mocy 180 KM. Oprócz tego auto otrzymało odpowiedni pakiet stylistyczny. Mniejszy diesel został zastąpiony silnikiem o tej samej mocy, ale pojemności 1,3 litra. Dodatkowo do oferty wszedł 125-konna odmiana silnika 1.7. Jednostki mogły współpracować z 5- lub 6-biegowym manualem oraz 6-stopniowym automatem, a moc była przekazywana na przednią oś.
W 2010 roku na rynku pojawiła się II generacja minivana Opla. Koncepcja auta został całkowicie zmieniona. Opel zdecydował się wykorzystać system FlexDoor, dzięki któremu tylne drzwi miały się otwierać przeciwnie do kierunku jazdy pod kątem aż 85 stopni. Jednak ze względów bezpieczeństwa, Niemcy nie zdecydowali się na wycięcie środkowego słupka, tak jak jest to np. w Fordzie B-Max.
Stylistyka auta również uległa diametralnej zmianie. Dzięki wielu ostrym liniom o niecodziennej dolnej linii okien, Meriva wyróżnia się z tłumu. Tym samym upodobniła się do innych modeli marki, m.in. Insignii oraz Astry. Wewnątrz również zastosowano ten sam system o wcześniej, mający ułatwić odpowiednią aranżację wnętrza. Co więcej, fotele są dosyć wygodne, a miejsca na nogi i nad głowami starczy nawet dla „maruderów”.
Pod maską wśród benzyniaków, do wyboru by tylko jeden, 1,4-litrowy silnik, ale o 3 wariantach mocy – 100, 120 oraz 140 KM. Dodatkowo środkowy wariant mógł zostać wyposażony w fabryczną instalację LPG. Wśród diesle to wyboru były 2 pojemności- 1.3 oraz 1.7 litra. Pierwsza jednostka mogła rozwijać 75 lub 95 KM, a druga – 100, 110 lub 130 KM.
Gdy w 2013 roku przeprowadzono lifting, oprócz grilla, świateł oraz zderzaka zmianie uległa także paleta jednostek napędowych. Wszystkie silniki wysokoprężne zostały zastąpione motorem o pojemności 1,6 litra i mocy 95, 110 lub 136 KM. Z silnikami współpracować może 6-biegowy automat lub 5- oraz 6-stopniowa skrzynia manualna, a moc jest przekazywana na przednie koła.
Rywalami Opla Merivy są m.in. Ford B-Max, Fiat 500L oraz Citroën C3 Picasso.